Pages

Apa Sebab Mark Zurkerberg Sukses


Perjuangan Mark Zuckerberg untuk membuat Facebook menjadi social network paling popular didunia bukannya mudah . Tentu ada cara & rahsia beliau untuk menjadi seorang yg sukses bagi dirinya . Apakah cara yg diamalkan oleh anak muda yg dulu adalah seorang pelajar di Harvard University???

Ini adalah antara 5 yg diungkapkan oleh David Kirtpatrick, penulis buku The Facebook Effect : The Inside Story of The Company That is Connecting The World..




1 : PERCAYA PADA DIRINYA

Nasihat klasik ini memang sangat penting . Keyakinan diri yg sangat besar serta sifat positif membuat Zurkerberg mampu membangunkan Facebook dari bawah "Zurkerberg punya keyakinan luar biasa, dia mampu membuat impiannya jadi kenyataan," kata Kirkpatrick..

Berlainan dengan wataknya yg dilakonkan dalam filem SOCIAL NETWORK , Zurkerberg sebenarnya tidak kelihatan seperti itu.."Dia hanya seorang yg sangat percaya pada dirinya," kata Kirtpatrick..

2 : SELESAIKAN TUGASNYA & TIDAK MENUNGGU SEHINGGA SEMPURNA

Zurkerberg fokus menyelesaikan sesuatu tanpa ditunda @ ditunggu sampai sempurna . Jika ada kesalahan, dia akan terus memperbaiki kesilapannya itu . Baginya, kesalahan adalah hal wajar..

Menurut Kirtpatrick, Zurkerberg memiliki sebuah philosophy yg berbunyi "Selesai itu lebih baik daripada sempurna"

3 : BERPEGANG PADA VISI , JANGAN TERPENGARUH DENGAN ORANG LAIN

"Zurkerberg dulu berada dalam posisi di mana tiap orang di sekitarnya mengatakan dia akan gagal & apa yg ingin di capainya terlampau tinggi," kata Kirtpatrick . Zurkerberg memang punya impian besar ketika nama Facebook kini melonjak tinggi..

Dia sangat yakin dengan visinya itu sehingga menolak Yahoo yg ingin membeli Facebook pada tahun 2006 dengan harga USD 1 billion . Visinya terbukti, sekarang Facebook memiliki 800 juta pengguna & di anggar USD 100 billion.

4 : TIDAK HIDUP BERLEBIHAN

Siapa sangka sampai sekarang, beliau masih menetap di rumah sewa di ibu pejabat Facebook . Penampilannya pun hanyalah biasa saja . Sedangkan kekayaannya mencapai USD 17.5 billion..

"Dia tidak pernah berlebihan & pada akhirnya dia sanggup memberi wangnya kepada orang lain," ucap Kirtpatrick . Zurkerberg juga boleh digelar sebagai dermawan kerana die turut mengikuti program Giving My Pledge yg menyarankan orang2 kaya menyumbangkan sebahagian hartanya..

5 : SEMANGAT BUKAN KERANA WANG

Apabila Facebook semakin membangun, wang bukan tujuan utama  Zurkerberg . Dia mengikuti semangatnya . Dia sangat gembira apabila dapat mencipta Facebook yg dapat membantu orang untuk berkomunikasi..

"Baginya ini bukan tentang wang, jika Zurkerberg membuat Facebook untuk wang, dia pasti sudah menjualnya beberapa tahun lalu," kata Kirtpatrick..





Ow..macam 2 rupanya..biasalah..bila orang dah berjaya, macam2lah dia cakapnya..btw..aku x bangga pun dengan dia & x terlalu taksub pun dengan FB 2..sebab dia ni YAHUDI..buat apa support YAHUDI..hehe..dah2..orite..^_^















0 comments:

Post a Comment

Walaupun Blog ni Simple, Harap Anda Dapat Memberi Komen Yg Memberi Tunjuk Ajar..Dan Kalau Sudi Klik lah Ads Sebagai Tanda Kredit..Terima Kasih..^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright by KAY